فایل مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک

مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک

مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک

توضیحات :

مبانی نظری پرداخت الکترونیکی تجارت الکترونیک در 34 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

بخشی از متن :

پرداخت الکترونیکی

تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک مفهوم گسترده­ای دارد که در بر گیرنده فعالیت­هایی نظیر مبادله کالا و خدمات دارای ارزش از طریق یک شبکه رایانه­ای و از راه دور با وسیله ارتباطی مشخص می­باشد . برای تجارت الکترونیک تعاریف متنوعی شده است که در تمامی آنها، جنبه­های اساسی و مشترک به چشم می خورد. در اینجا، به بعضی از این تعاریف پرداخته می­شود:

  • تجارت الکترونیک عبارتست از: خرید، فروش و مبادله کالا و خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت (شامیلا،2003).
  • تمام ابعاد و فرایند بازار را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی وب انجام داد را تجارت الکترونیکی گویند (لین و چانگ لی 2003).
  • به طور کلی واژه تجارت الکترونیک اشاره به معاملات الکترونیکی می­نماید که از طریق شبکه­های ارتباطی انجام می­پذیرد. ابتدا، خریدار یا مصرف کننده به جستجوی یک مغازه مجازی از طریق اینترنت می­پردازد و کالایی را از طریق وب یا پست الکترونیکی سفارش می­دهد و نهایتا کالا را تحویل می­گیرد (شوهانگ، 2001).
  • تجارت الکترونیک اجرا و هماهنگی فرایندهای حیاتی سازمان­های اقتصادی، از قبیل طراحی، تأمین مواد و خدمات، تولید، فروش، اجرای سفارشات، ارایه خدمات از طریق بکارگیری حرفه­ای رایانه­ها و فناوری ارتباطات و داده­های ذخیره شده در رایانه­ها را بر عهده دارد (کرسپو و همکاران، 2008).

2-2- تجارت الکترونیکی و صنعت بانکداری

دریافت و پرداخت پول و انجام عملیات مالی شرط اولیه برای شکل گیری هر گونه معامله و برقراری ارتباط تجاری می­باشد و انجام تراکنش های مالی از طریق بانک ها و مؤسسات مالی امکان پذیر است . بنابراین تجارت و بانکداری یک ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارند و لازم و ملزوم هم بوده و به هم وابسته­اند. در عصر اطلاعات و ارتباطات، تجهیزات الکترونیکی و مسئله جهانی سازی که شکل جدیدی از بازرگانی بنام تجارت الکترونیک را بوجود آورده، نیاز به یک سیستم بانکی پیشرفته که همگام با این تحولات باشد را ضروری می­سازد. از طرف دیگر روشهای تجارت الکترونیک برای بانک­ها فرصت جدیدی ایجاد نموده است که می­توان از آن جهت ارائه خدمات مالی نوین و ایجاد یک ابزار رقابتی مؤثر، استفاده نمود (سید جوادین، 1384).

2-3- بانکداری الکترونیکی

در دهه گذشته فناوری اطلاعات اثر شگرفی بر صنعت بانکداری داشته است. این امر باعث شده طبیعت ارائه خدمات مالی به مشتریان متحول شده است. بانک­ها مزایای گوناگونی از ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی به دست می­آورند که از آن جمله می توان به هزینه تعاملات کمتر، ارائه خدمات 24 ساعته و افزایش کارایی اشاره کرد (ایراندوست، 1385).

بانکداری الکترونیکی چیست ؟

پدیده بانکداری الکترونیکی یکی از دست آوردهای تجارت الکترونیک محسوب می­شود. با رشد روز افزون حجم تجارت الکترونیک در جهان و با توجه به نیاز تجارت به انجام عملیات بانکی جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیک نقش بسیار اساسی در تجارت الکترونیک پیدا کرده است. به طور کلی بانکداری الکترونیکی به معنی ارائه کلیه خدمات بانکی از جمله نقل و انتقال منابع از طریق یک شبکه ارتباطی عمومی و قابل دسترس رایانه­ای می­باشد (ایران دوست، 1385). از مزایای استقرار سیستم بانکداری الکترونیکی می­توان به­ امنیت و سرعت، آسان بودن و سادگی، هزینه کم، کاهش اشتباهات انسانی، بهره­وری و کارآیی، بهبود روابط با مشتریان (ایراندوست ، 1385) و غیره .. اشاره کرد. خدمات بانکی را می­توان از روش­های محتلف مانند شبکه­های مدیریت یافته، صفحات وب، بانکداری اینترنتی، بانکداری خانگی و خدمات مبتنی بر تلویزیون ارائه کرد.

بانكداری الكترونیك شامل سیستم­هایی است كه مشتریان مالی را قادر می­سازد تا درسه سطح اطلاع رسانی، ارتباط و تراكنش ازخدمات و سرویس­های بانكی استفاده كنند. بانك درسطح اطلاع رسانی، اطلاعات خدمات و عملیات بانكی خود را از طریق شبكه­های عمومی یا خصوصی معرفی می­كند. در سطح ارتباطات، امكان انجام مبادلات بین سیستم بانكی و مشتری فراهم می­شود. درسطح تراكنش، مشتری قادر است در یك ارتباط متقابل، عملیاتی مثل پرداخت صورتحساب، صدورچك، انتقال و جه و افتتاح حساب را انجام دهد. (سید جوادین، 1384)

1-4- سیستم های پرداخت الکترونیکی

پرداخت رکن اصلی انجام معاملات تجاری است. امروزه با گسترش روز افزون معاملات الکترونیک، سیستم های پرداخت الکترونیکی نیز طراحی شده است که امکان پرداخت الکترونیک وجه در همان لحظه را به مشتری می دهد .

پرداخت الکترونیکی عبارتست ازانتقال ارزش الکترونیکی پرداخت از پرداخت کننده به پرداخت شونده از طریق یک مکانیزم پرداخت الکترونیکی. خدمات پرداخت الکترونیکی به مشتریان این امکان را می­دهند که از راه دور به حساب­ها و تراکنش­ها دسترسی داشته باشند وآنها را مدیریت کنند.

به طور کلی سه روش پرداخت الکترونیکی وجود دارد (کیم و همکاران، 2009):

  1. پول الکترونیک
  2. چک الکترونیک

3- کارتهای الکترونیکی (کارت اعتباری، کارت بدهی، کارت پیش پرداخت).

در شکل 2-1 روشهای پرداخت الکترونیکی طبقه بندی شده است.

و……….

فهرست مطالب :

پرداخت الکترونیکی

تجارت الکترونیک

2-2- تجارت الکترونیکی و صنعت بانکداری

2-3- بانکداری الکترونیکی

1-4- سیستم های پرداخت الکترونیکی

2-5- ابعاد عینی

2-5-1- حفاظت های فنی در سیستم های پرداخت الکترونیکی

2-5-1- فرایند های تراکنش در سیستم های پرداخت الکترونیکی

2-5-3- بیانیه های امنیت در سیستم های پرداخت الکترونیکی

2-6- امنیت در سیستم های پرداخت الکترونیکی

2-6-1- ابعاد و روش¬های سوء استفاده در بانکداری الکترونیکی

جعل عنوان:

به دست آوردن حساب:

فیشینگ :

فیمینگ :

2-6-2- عوامل لازم برای برقرای امنیت:

1- محرمانگی

2- تصدیق هویت

3- مجوز دهی

4- صحت

5- عدم انکار

6- به کارگیری انتخابی خدمات

2-6-3- راهکارهای نوین مدیریت امنیت در بانکداری الکترونیکی

2-6-4- خطرهای موجود در پرداخت¬های الکترونیکی

2-6-4-1- خطرهای احتمالی خریدار

2-6-4-2- خطرهای احتمالی فروشنده

1-6-5- موارد امنیتی مورد نیاز در پرداخت الکترونیکی

2-6-6- عوامل مؤثر در امنیت پرداخت¬های الکترونیکی

– بیانیه های امنیت:

– فرآیند های تراکنش:

– حفاظت فنی:

2-7- اعتماد

1-7-1- اعتماد در تجارت الکترونیکی

1-7-2- ابعاد و ویژگی¬های اعتماد بر خط

پیشینه تحقیق

2-8-1- مطالعات داخلی

2-8-2- مطالعات خارجی

2-9- مدل مفهومی

منابع و مأخذ

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 25


مطالب تصادفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *